Praha
Praha
Praha
Praha

Archiv článků

Historie výstavby pražského metra

Kdo přišel s prvním návrhem stavby podzemní dráhy? Kdy se tento návrh setkal s kladným ohlasem a kdy došlo k jeho realizaci?

S nápadem výstavby podzemní dráhy v Praze přišel majitel velkoobchodu s železem Ladislav Rott roku 1898 za Městskou radou královského hlavního města Prahy, avšak ta jeho návrh zamítla. Se stejným návrhem se objevil až inženýr Bohuslav Vondráček v roce 1912, který chtěl vystavět podzemní dráhy na trase Rudolfinum-Václavské náměstí. Dalšími navrhovateli byla také dvojice Vladimír List a Bohumil Belada, kteří navrhovali hned čtyři trasy podzemních drah. Jako první také použili výraz "metro". Tento výraz pochází z Francie ze zkratky podzemní dráhy - "chenin de fer métropolitain".

V roce 1939 vedení hlavního města Prahy po dlouholeté přípravě schválilo realizaci projektu, ale kvůli válečné situaci se s výstavbou započalo roku 1941. Kvůli řadě dalších nepříznivých okolností (hospodářská a válečná situace, tehdejší vláda) se výstavba metra několikanásobně prodloužila.

Oficiální stavba prvního provozního úseku byla ve výsledku až 7. ledna 1966 v Opletalově ulici. V roce 1967 se začala stavět stanice Hlavní nádraží a o pár týdnů později také stanice Muzeum.

Kromě debat o tom, kde a jaké stanice se budou stavět, se také jednalo o oficiálním názvu podzemní dráhy. Polemizovalo se nad označením "Podpovrchová tramvaj" nebo "Metro". Jaký název byl vítězným, je jistě dnes nanejvýš jasné.

Projektová dokumentace navrhovala čtyři tratě metra A až D a současně se po dokončení projektu plánovalo zrušit tramvajovou dopravu.

V roce 1973 se začala ražit trasa linky A z Dejvic na Vinohrady. V letech 1967-74 byl postavena první část úseku trasy C Sokolovská (Florenc) - Kačerov. Slavnostní zahájení provozu se konalo 9. května 1974.

V roce 1977 byla započata výstavba prvního úseku linky B, která byla stížena špatnými geologickým podmínkami. O rok později byla otevřena připravovaná trasa A.

Během následujících let docházelo k dostavbám a rozšířením tras o další stanice. V současnosti pražské metro rozděleno do tří tras A, B a C a dohromady má 58 stanic. Ovšem počítáte-li přestupné stanice jako dvě, pak bychom hovořili o celkem 61 stanicích.

Dne 8.10.2013 Rada hl. m. Prahy schválila výstavbu úseku metra D, který povede z Pankráce do Depa Písnice.

Dne 6. dubna 2015 byl slavnostně otevřen nový úsek linky A. Linka byla prodloužena o 4 stanice, které navazují na zastávku Dejvická. Nově vzniklé stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol - se začaly stavět v lednu 2010 a dohromady tvoří 6,1 kilometrů. Díky otevření nového úseku došlo ke zjednodušení a odlehčení povrchové dopravy v Praze 6. Současně jde také o urychlení dopravy na Letiště Václava Havla téměř o 10 minut. Celou trasu linky A by měla vlaková souprava projet za 29 minut. 

Zajímavosti:

* nejdelší eskalátor naleznete ve stanici Náměstí Míru, který má délku 87,2 m, současně se jedná také o nejníže položenou stanici v hloubce 53 m

* nejvýše položenou stanicí jsou Hůrka v hloubce 1,7 m

* nejkratší úsek má 425 m mezi stanicemi Hlavní nádraží a Muzeum

* nejdelší úsek má 2,748 km mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Muzeum

* celková délka všech tří tras metra měří 65 km

Zdroj: http://www.m40.cz/o-metru/historie/, http://www.praha.eu/jnp/cz/doprava/mhd/metro/

Aktualizace: 29.5.2015

Tefonujte  na 224 916 485, pište na kurzy@tyrkys.cznavštivte nás osobně Na Moráni 5, Praha 2

TYRKYS, cesta ke vzdělání a úspěchu na jednom místě - kurzy, zkoušky, semináře  
Průvodce cestovního ruchu

Průvodce Prahou 

Spojený kurz Průvodce cestovního ruchu a region Praha 

Místní zástupce cestovní kanceláře -  Delegát

Pracovník cestovní kanceláře 

Přednášky z historie a dějin umění 

Semináře první pomoci 

Zdravotník zotavovacích akcí

Cizí jazyky pro cestovní ruch 

Účetnictví a daně pro cestovní ruch 

Doškolování pedagogů - akreditace DVPP 

Další kurzy a semináře  

 

Proč si vybrat TYRKYS?

  • Zaručujeme individuální přístup ke klientům a maximální možnou flexibilitu Vašeho vzdělávání.
  • Jsme tým zkušených lektorů - vysokoškolských pedagogů podnikajících v cestovním ruchu.
  • Předáme Vám mnoho osobních zkušeností a praktických dovedností z praxe.
  • Naše učebny mají vynikající polohu v centru Prahy  na křižovatce tramvají a metra 

Navštivte nás osobně: Na Moráni 5, 120 00 Praha 2
Telefonujte na číslo: +420 224 917 908
Pište na e-mail: kurzy@tyrkys.cz

Údaje o produktech uvedených na tomto webu byly zpracovány na základě informací dostupných v době jejich zpracování. TYRKYS si vyhrazuje právo na změnu těchto údajů a opravu případných tiskových chyb respektive chyb při zadávání dat. 

 

Jsme členy

Asociace cestovnich kancelari asociace instituci vzdelavani dospelych asociace průvodců wftga

Naši partneři

czechia kudyznudy Rokytnice nad Jizerou mercedes 

PayU


Partner:

Nejbližší akce

Zlatá ulička a severní opevnění Pražského hradu

Od kdy? 26. únor 2018, Pondělí
Kde? Seminář Zlatá ulička a severní opevnění Pražského hradu se koná dne 26. února (pondělí) od 17:15 do 19:15 v Tyrkysu - cena 400 Kč
Číslo ZLATA2/2018

Více informací

ZDARMA 7 divů Prahy, aneb baví Vás poznávat Prahu?

Od kdy? 01. březen 2018, Čtvrtek
Kde? ZDARMA - seminář 7 divů Prahy se koná 1. března 2018 (čtvrtek) od 16:30 do 17:45 v TYRKYSu, Na Moráni 5, Praha 2, jen pár kroků od stanice metra Karlovo náměstí a zastávky tramvaje Palackého náměstí.
Číslo DIV5/2018

Více informací

O čem mluví pražská domovní znamení - historie a legendy

Od kdy? 02. březen 2018, Pátek
Kde? Seminář O čem mluví pražská domovní znamení - historie a legendy se koná dne 2. března 2018 (pátek) od 16:30 - 18:30 v TYRKYSu, cena 400 Kč
Číslo ZN/2018

Více informací

Odběr novinek na email

Email: 

Odhlásit se

'.$domena.'