Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Menu

Lanová dráha na Petřín

petřínská lanovka patří mezi významné technické památky a je oblíbeným cílem českých i zahraničních návštěvníků Prahy Délka tratě: 510 metrů, počet zastávek: 3, počet vozů: 2, překonávaná výška: 130 metrů, rychlost jízdy: 4m/s

Pražský Petřín patří mezi krásná místa v Praze. Prohlídka Petřína je vhodná pro tuzemské i zahraniční návštěvníky Prahy.

Průvodce Prahou může s klienty z Újezda vyjet lanovkou na Petřín. Už za jízdy je z lanovky první krásný výhled na Prahu. Pak lze pokračovat prohlídkou Petřína - procházka růžovým sadem, výstup na rozhlednu, návštěva bludiště. Dolů je možné opět jet lanovkou a nebo sejít pěší procházkou.

Petřínská lanovka patří mezi významné technické stavby v Praze. Byla vybudována ve stejné době jako Petřínská rozhledna, o které si můžete více přečíst v tomto článku. Hlavním cílem lanovky bylo usnadnit turistům cestu k této rozhledně.

Provoz byl zahájen 25. července 1891. První podoba lanovky byla odlišná od té dnešní: trasa byla kratší, protože dolní stanice se nacházela o něco výš ve svahu. I přesto to byla nejdelší lanová dráha v tehdejším Rakousku-Uhersku – překonávala výškový rozdíl 102 metrů. Původní trať také měla tři kolejnice. Lanovka dříve využívala jako pohon vodní převahu. 

Během první světové války lanovka nefungovala a její provoz byl obnoven až v roce 1931, kdy její správu převzaly Elektrické podniky. Tou dobou byla stará lanovka rozebrána a postavena nová s moderním, elektrickým motorem. Také spodní stanice byla posunuta blíže k Újezdu. Od této doby měla lanovka už jen dvě kolejnice. Další novinkou byl systém bezpečnostních lan, díky kterým bylo možné zastavit vůz kdykoliv na trati. Provoz nové lanovky byl zahájen 5. června 1932 a díky moderním vozům lanovka získala další prvenství – měla nejvyšší přepravní kapacitu lanovek v Evropě – 1300 osob za hodinu v jednom směru.

Poté lanovka fungovala nepřetržitě až do 7. června 1965, kdy byla vlivem dlouhých a intenzivních dešťů narušena trať. Provoz byl přerušen na 20 let.

Praha se své unikátní lanové dráhy nehodlala vzdát. V roce 1981 proběhlo zpevnění celého petřínského svahu a bylo rozhodnuto o rekonstrukci lanovky. Cílem stavby bylo maximální využití původních technologií. Za zmínku stojí například světově ojedinělá konstrukce lan – tažného a brzdového. Pohyblivé (tažné) lano zajišťuje pohyb a statické brzdové dokáže v případě nouze ihned lanovku zastavit.

V roce 1985 byla lanovka začleněna do systému MHD.

Na horní stanici lanovky, na Petříně, můžete navštívit Petřínskou rozhlednu, Zrcadlové bludiště, Štefánikovu hvězdárnu, kostel sv. Vavřince, památník K. H. Máchy, Růžový sad a mnoho dalšího. Za zmínku stojí také Hladová zeď, kterou nechal vybudovat Karel IV. nebo části původního opevnění města – tzv. bastiony.
Ze stanice Nebozízek se zase návštěvníkům naskytne nádherný pohled na Pražský hrad i celé hlavní město.

Provozní doba: celoročně kromě pravidelných jarních a podzimních výluk

Aktuálně je lanová dráha v provozu. 

Jízda je zpoplatněna podle platného tarifu DPP.

Aktualizace: 24.7.2016 JKM

 Tefonujte  na 224 916 485, pište na kurzy@tyrkys.cznavštivte nás osobně Na Moráni 5, Praha 2

TYRKYS, cesta ke vzdělání a úspěchu na jednom místě - kurzy, zkoušky, semináře  
Průvodce cestovního ruchu

Průvodce Prahou 

Spojený kurz Průvodce cestovního ruchu a region Praha 

Místní zástupce cestovní kanceláře -  Delegát

Pracovník cestovní kanceláře 

Přednášky z historie a dějin umění 

Semináře první pomoci 

Zdravotník zotavovacích akcí

Cizí jazyky pro cestovní ruch 

Účetnictví a daně pro cestovní ruch 

Doškolování pedagogů - akreditace DVPP 

Další kurzy a semináře