Město
a jeho umělecké ztvárnění bylo a dodnes je velmi poutavým tématem pro
mnoho výtvarníků. Tak za staletí vznikla řada zajímavých vedut a plánů
předních měst celého světa.
Veduta, jejíž definice není dosud ujasněna, se stává významným ikonografickým
pramenem, který lze využít ve výuce dějepisu na školách všech stupňů. Vedutu
lze v souladu se Slovníkem památkové péče chápat jako „označení pro pohled na
město nebo jiný krajinný výsek zachycený malířskými nebo grafickými prostředky,
zpravidla záběr konkrétní situace, ale hovoří se také o smyšlené ideální vedutě
s architektonickými průhledy apod.“ Pro naše potřeby je nejvýhodnější veduta
pojímaná jako pohled na město zachycené grafickou technikou. Grafické listy jsou
poměrně snadno přístupné a zachovalo se jich dostatečné množství. Na vedutách
je možné názorně doplnit teoreticky získané poznatky nejen o architektonickém
vývoji měst, domů, staveb veřejných i s hospodářskou funkcí, ale díky stafáži
lze dokumentovat i běžný každodenní pouliční ruch nebo okázalé slavnosti. Obecně
jsou získané poznatky použitelné u veduty či plánu kteréhokoliv města.
Většina měst byla zobrazována hlavně z důvodů vědeckých nebo finančních. Vzhledem
k velkému zájmu odběratelů byla veduta výhodným zdrojem zisku. Proto byla volena
taková umělecká technika, která by za úměrných finančních podmínek umožnila obraz
rozšířit ve větším počtu exemplářů. S rostoucím počtem výtisků se úměrně snižovala
cena, rozšiřoval se okruh kupců a zároveň se zvyšoval zisk podnikatele. Této
podmínce vyhovovaly reprodukční techniky minulosti – dřevořez, dřevoryt, lept
a později i litografie. Nejvhodnější byla práce s kovovou deskou, která je trvanlivější
než dřevěná a dovoluje pozdější úpravy a retuše. Kreslená či malovaná veduta
se k danému účelu využít nedala, protože mohla sloužit pouze potřebě jednotlivce
a její cena byla o mnoho vyšší než u grafického listu. Opomenout nelze ani fotografii,
která plně nahradila dosavadní funkci veduty. V obě technického rozvoje a rozšíření
fotografie se veduta v původním slova smyslu ztrácí.
Práce s vedutou vyžaduje svou vlastní metodologii a hlavně pečlivý
kritický přístup. Při posouzení hodnoty veduty je třeba brát
v úvahu hodnotu uměleckou a věcně
obsahovou. Uměleckou hodnotu veduty je třeba posuzovat kriticky případ od případu.
Její úroveň kolísá podle zručnosti a dovednosti kreslíře a rytce. Stejně tak
otázka věcně vypovídací hodnoty veduty jako historického pramene není zcela
jednoznačná. O hodnotě veduty jako historického pramene se
lze přesvědčit pomocí komparační
metody – srovnáním zobrazených objektů s místy, jež se dochovala do současnosti,
popřípadě s jinými (např. písemnými) prameny. Existují veduty s vysokou dokumentační
hodnotou, které velmi věrohodně zachycují i drobné, ale významné detaily. Dochovala
se však i řada vedut podřadných, zhotovených pro pokleslý vkus či k propagačním
účelům. Další kategorii tvoří veduty jako historický pramen zcela nepoužitelné,
které znázorňují zcela ideální krajinu, vytvořenou podle představ umělce bez
ohledu na skutečnost, popřípadě krajinu jen částečně idealizovanou. Jako příklad
lze uvést posazení neexistující stavby do reálné krajiny a naopak nebo pokusy
o tzv. ideální rekonstrukce objektů – např. pokus o „dostavbu“ chrámu sv. Víta
v Praze aj.
Avšak i při vysoké úrovni věcně vypovídací hodnoty veduty je potřeba počítat
s určitým zkreslením, které nabývá různé intenzity. Může pramenit z neznalosti
autora, jeho ideové a národnostní orientace nebo z jiných individuálních příčin.
Míra zkreslení se stanoví pomocí tzv. obsahové analýzy.
Již bylo uvedeno, že práce s vedutami vyžaduje kritický přístup a pečlivé zachování
metodických postupů. I když otázka této metodiky není dostatečně rozpracována,
je možné při zachování určitých základních pravidel užít běžných metod historikovy
práce. Podle Josefa Polišenského je propracování vlastní metodiky pro práci
s prameny ikonografické povahy důležité a v žádném případě nelze opomenout
tzv.
genetickou analýzu a tzv. obsahovou analýzu. Genetická analýza hledá společenské
poslání veduty a příčiny jejího vzniku a obsahová analýza si klade za úkol
vedutu přesně identifikovat. To znamená prozkoumat vlastní dokumentační (obrazovou)
část a doprovodný text.
Pro výuku dějepisu je možné pomocí obsahové analýzy dokumentovat
především architektonickou podobu města. Obecně lze u vedut (plánů)
ukázat urbanistickou podobu města, při zřetelnosti jednotlivých objektů
je určit z hlediska charakteristických typů pro dané historické období
a demonstrovat i základní slohovou charakteristiku. Například na Wernerově
vedutě Celetné ulice lze velmi názorně vysvětlit typ barokního měšťanského
domu a paláce. U dalších Wernerových vedut je možné vysvětlit způsob
barokního opevnění města, konkrétně doložit významné objekty (Pražský
hrad, Klementinum, Karlův most a další). U reprodukované veduty Brna
se žáci seznámí nejen se Špilberkem, ale i s okolním městem na počátku
17. století.
Při provádění obsahové analýzy se nezkoumá jen architektura města, ale i stafáž,
která je významným dobovým dokumentem. Do konce 18. století je stafáž nevýznamná
a malých rozměrů, takže nedovoluje postižení detailů. Stafáž není zcela původní
a často čerpá náměty od Callota, Rugenduse, Riedingera a dalších. Při studiu
stafáže žáci mají možnost se seznámit především s každodenním pouličním životem.
Blíže lze postihnout především oděvy zobrazovaných osob, různé pracovní nástroje
a dopravní prostředky.
Důležité je určení stanoviště autora veduty. Stanoviště se mění s vývojem stylu
veduty a s rozsahem práce na ní. Přes řadu rozdílů existují určitá stanoviště,
která se velmi často opakují. Například u nejstarších pražských vedut se jedná
o pohledy z Petřína, Vyšehradu a od Smíchova; v 17. století z řeky a obou jejích
břehů. Barok přináší pohledy z Karlova mostu, ostrovů na Vltavě, z věže chrámu
sv. Víta v Praze. Empír objevuje další místa – Větrník, Chotkovy sady, Žižkov.
Skutečnou invazi přineslo až 19. století, kdy jsou hledána stále nová a neobvyklá
místa.
Při provádění výše naznačené obsahové a genetické analýzy je třeba využít možností,
které nabízí mezioborová spolupráce historie a vědy o výtvarném umění. Veduty
bývaly hodnoceny jen z hlediska jejich umělecké hodnoty. Spojením a využitím
metod, které obě tyto vědy nabízejí, lze dosáhnout nového komplexního pohledu
na vedutu nejen z hlediska její umělecké kvality, ale i z pohledu její vypovídací
schopnosti.
V souboru zachovaných vedut jsou velmi zajímavé ty, které znázorňují
Prahu. V našich sbírkách – Archívu hl. města Prahy, grafické sbírce
Národní galerie, Památníku národního písemnictví, Archívu Pražského
hradu – bylo popsáno více než 400 grafických listů s pragensiální tematikou.
Při sledování vývojové řady vedut však zjišťujeme, že jen málo z nich
je zcela původních. Grafické listy, které vynikají originalitou pohledu
a jeho zpracováním se stávají předlohou pro řadu dalších listů. Ty
jsou buď úplnými kopiemi, nebo přejímají jen některou část původní
veduty. Největší počet změn zaznamenáme v doprovodném zobrazení (štíty,
znaky apod.) a stafáži, zatímco vlastní architektura zůstává nezměněna.
Tím dochází nejen ke zkreslení, ale i k určitému anachronismu, který
je často velmi nelogický. Například při zobrazení určité historické
události se setkáme s architektonickou situací, která dané události
vůbec neodpovídá. Jako příklad lze uvést zobrazení vjezdu Karla VI.
Do Prahy 30. července 1723 od anonymního rytce. Autor nedbal, že císař
vstoupil do města Koňskou bránou. Přemístil průvod k bráně Újezdské,
pozadí nevyplnil městem soudobým, ale takovým, jaké viděl před více
než sto lety van den Bosche. Navíc je doplnil barokními plastikami
na Karlově mostě.
V následujícím stručném přehledu se zaměřme především na listy původní.
Za nejstarší zobrazení Prahy je považován dřevoryt v knize Hartmanna
Schedela Liber Cronicarum. Toto na svou dobu velmi nákladné a významné
dílo bylo vyzdobeno asi dvěma tisíci dřevoryty. Pro Prahu je nejzajímavější
230. strana, kde je umístěn dřevoryt zobrazující naše hlavní město.
Dominantou je Pražský hrad spolu s nedostavěným chrámem sv. Víta, s
tehdy ještě existující tzv. románskou Bílou věží, Královským palácem,
věžemi baziliky sv. Jiří a dalšími objekty. Při srovnání tohoto listu
je patrné, že se autor dopustil řady nepřesností. Stejně tak si nedělal
mnoho starostí s vegetací, protože např. v levé části listu je v poměru
k ostatním objektům dosti velká palma.
Pak uplynulo více než 70 let než pražští tiskaři Jan Kozel a Michal
z Annaberku vydali druhý grafický list s pohledem na pražská města,
který se vžil do našeho podvědomí jako tzv. dřevoryt Vratislavský.
Od konce 16. století následuje souvislá řada renesančních grafických
listů s pražskými motivy. František Hoogenberghe kreslí pro rozsáhlé
dílo Civitates Orbis Terrarum obraz Pražského hradu a dva pohledy na
město od jihozápadu a severovýchodu. Nový a zajímavý obraz rudolfínské
Prahy přináší i Jan Willenberg v Paprockého Diadochu.
Velice závažným se jeví tzv. Sadelerův prospekt, který podává samostatný názor
o Praze na prahu třicetileté války. Ta přinesla řadu změn odrazivších se v
tvářnosti města. Sadelerův prospekt se dochoval i ve druhém vydání z roku 1618
a podle Václava Hlavsy i ve vydání třetím z roku 1649. Obě tato vydání jsou
oproti prvému částečně změněna.
Sadelerův prospekt častokrát sloužil jako předloha, takže existuje mnoho více
či méně zdařilých kopií. Všichni kopisté napodobují Sadelera dosti věrně, ale
mění rozměry svých listů a zcela volně zacházejí s dekorem a nápisy.
První, kdo po Sadelerovi viděl město po svém, byl Václav Hollar z
Práchně. Hollar kreslil pohled na Prahu v červenci roku 1636, ale vyleptal
jej až do vydání Merianovy Topografie. Proto také mohly být zakresleny
znaky Starého a Nového Města v nové úpravě z roku 1649. I když autorovi
šlo o věrohodný popis města, o zachycení skutečného dojmu, není obraz
promítnut do plochy. Proto také nepřipouští poznání vnitřního města,
ale jen jeho panoramatu. Podle Novotného Hollar jako první přináší
atmosféru a náladu. Oproti Sadelerovi je Hollarův list prostornější.
Při bližsím srovnání nelze opominout ani rozdílnou dobu vzniku, neboť
Hollar tvořil již pod vlivem barokním. Václav Hollar pobýval v Praze
v roce 1636 a za svého pobytu zachytil i několik dalších pohledů.
Obdobně jako tzv. Sadelerův prospekt, který ovlivňoval pražské veduty přes
celé 17. století a ještě hluboko do 18. století, i Hollarova veduta stojí v
čele celé skupiny listů, kterým se stala předlohou. Jedním z nich je grafický
list vydaný u Daniela Danckertse.
Je zajímavé, že Hollarova skupina má i své pododdělení vytvořené listem Frederica
de Witta, který vznikl kolem roku 1660. Witt sám vychází z Hollara, i když
provádí některé podstatné změny v pojetí listu a zároveň se sám stává předlohou
pro celou skupinu vedut v této době vznikajících.
Zároveň s listem Hollarovým vznikl i jiný pohled, pořízený v dílně
Matyáše Meriána podle kresby Karla Škréty. Ač Prahu znázorňuje velmi
věrně, byl autorovi pohled na město úplně vedlejším. Škrétovi se totiž
jednalo především o zobrazení válečných škod, způsobených bombardováním
Konigsmarkovy armády, a způsobu severského válčení. Již tato okolnost
ho přinutila ke změně stanoviště, neboť levý břeh Vltavy byl v rukách
nepřátel. Škréta si zvolil místo nad dnešním Hlavním nádražím proti
kostelu sv. Jindřicha. Vznikl tak dosti detailní pohled, na kterém
lze dobře sledovat švédské bojové akce.
Také Škréta se dočkal kopie svého listu. Anonymní autor pracoval asi 30 let
po skončení třicetileté války, takže předpokládal, že válečné škody již budou
napraveny. Z veduty vymýtil vše, co připomíná válečné děje a přeměnil popředí
– bitevní vřavu – v poklidnou venkovskou krajinu. List oproti své předloze
značně zjednodušený, byl zařazen mezi ilustrace Meriánova díla Topographia
Bohemiae.
Mezi kopisty Karla Škréty je nutno okrajově připomenout Bedřicha Bernarda Wernera,
který má své důležité místo mezi autory listů původních.
Po třicetileté válce se na vedutách objevují přeměny v tvářnosti města
tak, jak byly způsobeny válečnými útrapami, ale i přestavbami pod vlivem
v plné intenzitě nastupujícího barokního slohu. Především se jedná
o barokní bastióny, které výrazně změnily pražské panorama, jak velmi
názorně ukazuje další původní list – Praga caput ragni Bohemiae – jehož
autorem je dvorní malíř Leopolda I. Folpertus van Ouden-Allen. Autor
sám v legendě obrazu uvádí, že sledoval více cíle topografické než
umělecké. Tento list stojí na pomezí veduty a plánu. Přestože ze snahy
vtěsnat do panoramatu všechny domy a ulice dochází k jisté deformaci,
lze považovat Ouden-Allenův pohled za cenný pramen pro poznání Prahy
v době její barokizace. Za zmínku stojí i to, že toto velmi pozoruhodné
dílo našlo snad jen jednoho následovatele – Jana Josefa Dietzlera.
Po roce 1700 dochází k odklonu od pohledů na celé město a množí se
pohledy na jednotlivé části Prahy, ať už se jedná o ulice, náměstí
či jednotlivé církevní a světské objekty. Na tomto místě ještě jednou
připomeňme Bedřicha Bernarda Wernera, který nakreslil mnoho pohledů
na různá evropská města. Werner prošel Slezskem, Polskem, Pruskem,
Saskem, německým severem, Moravou a Čechami, takže zachytil pohledy
na Olomouc, Brno, Plzeň, Hradec Králové, Cheb, Děčín a Prahu. Dílo
Bedřicha Bernarda Wernera je velice rozsáhlé a co do počtu grafických
listů Werner překonal obdobné dílo M. Meriána ze 17. století. Dnes
je známo na sta rytin vydaných hlavně u Marina Engelbrechta a na tisíce
tušových kreseb, hlavně ze Slezska. Již v roce 1953 jich bylo evidováno
1113. Například v univerzitní knihovně ve Vratislavi měli sbírku tušovaných
perokreseb z Prahy, Čech a Moravy o 107 listech a 266 kresbami, z toho
např. z Prahy 35, z Brna 4, z Kroměříže 17 a z Olomouce 3. Tato velmi
bohatá sbírka byla zničena za druhé světové války, ale dodnes se zachovaly
fotokopie. Z díla Wernerova je pro Prahu nejdůležitější třísvazkové
album, které vydal M. Engelbrecht. S tímto albem přišel vydavatel v
pravý čas, v době velkého zájmu, takže nakladatelské riziko bylo minimální.
Album obsahující celkem 54 listů je nejúplnějším souborem vedut první
poloviny 18. století. Werner, který pobýval v Praze a našich zemích
v časovém období 27 let, měl ve své době konkurenta jen v Janu Josefu
Dietzlerovi. Jeho pražské veduty jsou kresebně kvalitnější, snad proto,
že tvořil z vlastní záliby, mimo své povolání. Dietzler zcela vyřešil
volnost výběru námětů, neboť až na korunovační průvod Marie Terezie
nebyl vázán objednávkami. Dietzlerova obrazová série náleží do souboru
grafických listů, které vznikaly souběžně se životem města, autor zachytil
i řadu významných událostí a slavností.
Toto tzv. „slavnostní umění“ se plně podřídilo potřebám vládnoucích
tříd. Jeho rozvoj podporovaly velké slavnosti, které Praha v 18. století
prožívala. Jedná se např. o korunovaci Karla VI., kdy u příležitosti
velkých oslav bylo postaveno i divadlo. Výzdobu a výstavbu této speciální
scény provedl italský inženýr J. G. Bibiena. Jako dokument se zachovalo
sedm grafických listů. S nemenší nádherou a okázalostí se oslavoval
kult Jana Nepomuckého. V roce 1721 se slavilo jeho blahořečení a v
roce 1729 kanonizace. Tato slavnost patřila mezi neokázalejší barokní
oslavy a výtvarně ji dokumentoval A. Bickhart.
Značný počet listů vznikl v souvislosti s vojenskými událostmi, které
se odehrály v letech 1741-1757. Tyto veduty jsou jako ikonografické
prameny téměř nepoužitelné, protože jejich autoři většinou kopírovali
starší předlohy, které pro své reportážní účely zkreslovali. Někteří
z nich snad ani Prahu nemohli znát. Zároveň se nabízí otázka, do jaké
míry odpovídají skutečnosti bojové scény, zda nejsou jen dobovou ilustrací
plánů a bitev, jež provázejí.
Wernerovy a Dietzlerovy listy uzavřely vývoj pražské barokní veduty.
Na ně úspěšně navázali výtvarní umělci druhé poloviny 18. století –
J. Carmine, J. A. Scotti de Cassano, L. Peuckert, František a Filip
Hegerové, C. Pluth, L. Kohl a další. Tito autoři přinášeli pohled na
Prahu po skončení barokní přestavby, v závěru historické přeměny, která
přetvořila středověkou Prahu v architektonické dílo s novými krásnými
dominantami.
Po technické stránce má grafická produkce druhé poloviny 18. století
konzervativní ráz a většinou se omezuje na ilustraci nebo sériovou
řadu pohledů z města. Zájem o celkové panorama je malý.
Prvé z řady vedut druhé poloviny 18. století tvoří šest vedut pro kukátko,
které vydal augšpurský rytec Josef Carmine kolem roku 1702. Výtvarně
jsou Carmineho veduty kresleny primitivnějšími a poměrně hlubokými
čarami. Kolorit listů je málo pečlivý a je proveden nápadně sytými
barvami.
Téměř současně kreslil Josef Antonín Scotti de Cassano, pravděpodobně
pro ateliér Jana Baltzera st., který veduty vyryl a vydal v sérii šesti
listů. Tyto veduty uplatnil Baltzer i v další sérii, do které zařadil
i listy ryté či leptané dle Leopolda Peukerta.
Vydávání pražských vedut v 18. století vrcholí rytinami vzniklými ve
spolupráci Františka Hegera a Caspara Plutha a pak bratří Františka
a Filipa Hegerů. I když těmito listy vrcholí vedutová tvorba, přesto
jejich umělecká kvalita nedosahuje úroveň současné malířské tvorby.
Tyto listy se však vyznačují dosti vysokou dokumentační hodnotou.
Ve druhé polovině 18. století je velmi oblíbené především vydávání
obrazových sérií nebo listů určených pro ilustraci knižních děl. Tyto
veduty tvoří hodnotný soubor, dokumentující jak vypadala Praha v době
vrcholu a konce pražského baroka, tedy na konci feudalismu u nás.
Mezi ikonografickými prameny je třeba připomenout i další pramen kartografické
povahy – plány. Při studiu plánů je závažným problémem jejich nedostatečné
množství. Mnoho plánů se totiž ztratilo či bylo zlikvidováno, ať už
se jednalo o kusy poškozené od častého užívání či tzv. „nepotřebný
materiál“. Například mnoho plánů se zlikvidovalo po roce 1784 po spojení
pražských měst.
V celkovém vývoji kartografického zobrazení Čech lze souběžně postihnout
tři proudy. Od prvé poloviny 16. století to byla tzv. neoficiální kartografická
produkce, zabývající se zhotovováním map bez přímého úředního podnětu,
souběžně se rozvíjela oficiální kartografie, která sloužila k administrativním
účelům. Od 2. poloviny 18. století vzniká vojenská kartografie, která
používá přesnějších měřičských metod a v důsledku vojenského tajemství
se vyvíjí zcela samostatně.
Z hlediska vypovídací hodnoty plánu je možné za nejstarší plány jmenovat
„Grundriss der Prager Stadte“, který vznikl kolem roku 1650 a znázorňuje
město jen velmi orientačně v době švédského obléhání. Zajímavý je „Eigentlicher
Grundriss der Konigl. Stadt Prag“, který znázorňuje všechna pražská
města spolu s Vyšehradem a opevněním, jak je navrhl plukovník don Innocentius
hrabě Conti. Za napodobeninu Meriánova plánu lze považovat tzv. plán
Bodenehrův asi z roku 1710 a mimo jiné i plán Seutterův. Ten se od
svého vzoru liší jen velikostí a málo detaily. Seutterův plán tvoří
celek s již jednou zmiňovanou vedutou (kopií Hollara) a vznikl kolem
roku 1740.
Velmi schematickým jen s prostým označením bloků se jeví i plán Dietzlerův,
který je kreslený a kolorovaný. Plán vzniknuvší kolem roku 1740 zachycuje
půdorys pražských měst spolu s vyznačením některých významných budov.
K nim se vztahují vysvětlivky.
Následující plány, které vznikaly často v období nepokojů, znázorňují
válečné operace čtyřicátých a padesátých let 18. století. Souhrnně
lze říci, že tyto plány nevynikají přílišnou přesností, jsou dosti
schematické a mnohdy ani nedodržují vnitřní členění města.
Z celkových plánů je velmi zajímavý plán Daniela Hubera, který zahajuje
tzv. zlatou dobu vydávání alb a obrazových sérií, o kterých již bylo
pojednáno. Huberův plán je nedocenitelnou topografickou pomůckou a
jedním z nejvýznačnějších dokladů pro poznání pozdně barokní Prahy.
Kresba plánu je vědecky konstruována, i když byla původně určena pro
rytinu. Huberův plán byl dlouho neznámý a ačkoliv byl objeven v roce
1912, podařilo se jeho nálezci Janu Hofmanovi celý plán s podrobnou
studií vydat až o mnoho let později.
Z roku 1729 pochází plán mlynáře Veselého, který zachycuje Staré a
Židovské město a byl pořízen k vyznačení nového vedení vody.
Za zmínku stojí i dva plány z konce 18.století. Jedná se o tzv.
Hergetův plán, který je vlastně prvním přesně vyměřovaným plánem
Prahy. Domy
jsou tu opatřeny číslováním z roku 1770 a jsou barevně rozlišeny.
A druhým velmi významným plánem tohoto období je tzv. Juttnerův
plán,
který je vlastně mědirytinou skládající se ze dvou částí. Juttner
zachytil stav města před zbouráním fortifikací a před asanačními
zásahy 19.století.
Plán, který je na svou dobu dosti podrobný, umožňoval snadnou orientaci.
Z uvedených důvodů vyplývá, že veduty a plány je třeba brát v úvahu
jako významný pramen ikonografické povahy a lze jej velmi názorně
využít při poznání města i každodenního života města v minulosti.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru tyrkys.cz je bez písemného
souhlasu redakce zakázáno.